Kako osnažiti djevojčice?

Autor: Gordana Kolanović Roško

Američka glumica, poduzetnica i spisateljica Ashley Eckstein nastoji pomoći roditeljima naći načine da osnaže svoje djevojčice. Potaknuta vlastitim neugodnim iskustvima, kada je u osnovnoj školi počela nastupati te doživljavala omalovažavanje i zadirkivanje ostalih djevojčica iz razreda, odlučila je poraditi na promjeni paradigme prema kojoj su djevojčice neprijateljice jedne drugima.

U tome joj se pridružila psihologinja Caroline Adams Miller. Tijekom svojih seminara često zapita publiku: “Čini li vam se da nije najveći problem to kako se muškarci ponašaju prema ženama, već činjenica da žene potkopavaju druge žene?” Sve se žene u publici slože da je tako. Nažalost, stalno nas se odgaja kao da na svijetu ima manje prostora za žene nego za muškarce, kao da nema dovoljno resursa za sve.

Stručnjaci ističu da zbog percepcije prema kojoj pobijediti možeš samo ako netko drugi izgubi, djevojčice neće biti dovoljno motivirane za međusobnu podršku. Ali ako surađuju i podržavaju se, zajedničkim snagama mogu proširiti raspon svojih opcija. Autorice su izdvojile nekoliko ideja koje pomažu u osnaživanju i izgradnji međusobnog uvažavanja i podrške.


Bodrimo ih da se društvenim mrežama služe za dobro

Očekivanja od djevojčice i raspon njihovih opcija stalno rastu, ali sudeći po nedavnim istraživanjima, većina djevojaka i dalje misli da društvo najviše vrednuje njihov fizički izgled. Također izjavljuju da ih se sili da izbjegavaju samohvalu i pretjeranu samouvjerenost.

Caroline Adams Miller pokrenula je inicijativu na društvenim mrežama, #Share222, kako bi to promijenila, ohrabrujući djevojke da dijele vlastita i tuđa postignuća. Ideja je da fotografije i selfije sa zabava počnu zamjenjivati pričama i fotografijama prijateljica koje su dosegnule osobne ciljeve. Tako se potiče krug u kojem se na dobra djela uzvraća sličnim lijepim gestama te poučava djevojke da pravo prijateljstvo i ustrajnost imaju puno veću vrijednost od popularnosti ili lijepog izgleda.

 

Pomozite im da izgrade čvrsto držanje tijela

Kad se djevojčice i djevojke osjećaju snažnima, druge djevojke vide kao saveznice umjesto kao grabežljivice. Čak i najmanja promjena u držanju tijela može razviti njihov osjećaj snage. Mnoge se djevojčice snužde već u srednjoj školi pa psiholozi savjetuju roditeljima da im stalno govore kako zaslužuju “vladati” prostorom. Treba naglasiti i kako će snuždeno držanje imati utjecaja na njihovo raspoloženje i učinkovitost. Upitajte ih kako se osjećaju dok se drže na takav način?

Osjećaj snage aktivira bihevioralni sistem koji potiče da se osjećamo optimističnije, sretnije, samopouzdanije i sklonijima ulasku u neizvjesne situacije, dok osjećaj nedostatka snage i obeshrabrenosti može dovesti do gubitka samopouzdanja i povjerenja u druge ljude. Stoga je ispravno držanje vrlo važno a roditeljima se savjetuje da osvijeste djevojčice po tom pitanju.


Neka davanje i traženje pomoći bude uobičajeno

Izrazito je važno naučiti djevojčice da otkriju tko im sve može pružiti podršku. Vrlo su individualni i specifični načini na koji netko može doći do izvora sigurnosti i potvrde vlastitih vrijednosti te stoga ne postoje “univerzalni” savjeti. Psihologinje ističu jedan eksperiment u kojem su tijekom jedne šetnje tinejdžerice spojile s 65-godišnjim ženama. Nakon šetnje žene su čitale pisma koje su napisala svojim mlađim verzijama dok su tinejdžerice čitale pisma svojim odraslim verzijama. To je bio odličan način da se djevojkama pokaže da nisu same te da se mogu obratiti “mentoricama” za pomoć i savjete te da mogu računati i na druge osobe tijekom svojeg života.


Stavite naglasak na vještinu, umjesto na izvedbu

Umjesto da bude važno je li vaša kćerka pretrčala više krugova od drugih cura, usmjerite je na određeni cilj. Primjerice, možete je pitati je li danas pretrčala više krugova nego jučer? Trebalo bi pomoći djevojkama ostvariti vlastite potencijale, umjesto da im bude važno pobijediti druge cure.

Možemo biti kompetitivni bez potrebe da budemo bolji od nekog drugog. Djevojke ne trebaju isključiti mogućnost da su obje dobre, a ne samo jedna od njih. Članice tima mogu se pridružiti djevojčici kojoj ne ide dobro, ili mogu zajedno proći kroz cilj. Tako djevojčice mogu prenijeti ove lekcije o empatiji i potpori u druga područja života.


Ukažite im na energične ali brižne ženske likove

Kompetitivnost i podrška međusobno se ne isključuju. U našem društvu postoji ta čudna ideja da je dobra djevojka tiha i pokorna, da ne slijedi vlastite snove. Ali možemo biti vatrene i odlučne u natjecateljskim situacijama, a nakon toga ponovno biti dobre prijateljice i podržavajuće osobe. U pričama za djecu i animiranim filmovima ima niz pozitivnih ženskih likova čiju bi snagu roditelji trebali isticati: Merida, Mulan, Hermione Granger, Satsuki i Mei, Moana – sve su to likovi od kojih djeca mogu puno naučiti.

 

Učite ih odanosti

Čak i ako se udalje ili razviju drugačije i nespojive interese, djevojčice se i dalje mogu međusobno podržavati. Roditelji ne trebaju djeci birati prijatelje ili prijateljice, već, poštujući dječju osobnost, ukazati na brižnost i održavanje obostranih pozitivnih vrijednosti u prijateljstvu. Neka se drže prijateljica koje su im slične a u život neka puštaju samo one ljude koji ih usrećuju. U redu je prijateljevati s ljudima koji se bore s vama kad je riječ o nekom takmičenju, ali izbjegavajte one koji vam bacaju klipove.

 

Ohrabrite ih na timski rad

Kad sudjelujemo u sportskim aktivnostima, često zanemarujemo ego te se trudimo da i drugi uspiju. Postoji niz skupina koje dijele zajedničku viziju te djeluju na osnaživanju i stvaranju psihološke otpornosti. Dobar primjer je dramska skupina, u kojoj svi zajednički pripremaju završnu predstavu. Sve se svodi na podršku i promjenu na bolje za sebe i druge – nitko nije postigao velike stvari ako se izolirao od drugih.

 

Izvor: https://www.washingtonpost.com

 

Podijeli objavu