Savršene namirnice za jačanje imuniteta

Autor: Gordana Kolanović Roško

Jesen, nove senzacije, boje i promjene a zatim i novi počeci donose izazove za djecu i roditelje. Ulaskom u kolektiv, školu ili vrtić, djeca su izložena brojnim uzbuđenjima te zbog toga imunitet često pati.

‘Na početku školske godine zbog kontakta s brojnim prijateljima na djecu ‘vrebaju’ prehlada, bakterijske infekcije kože, peta bolest, crijevna viroza i neugodne uši. Početkom hladnijih mjeseci najčešće su respiratorne bolesti. Prosječnog školarca očekuje tri do osam prehlada te dvije do tri crijevne viroze godišnje’, navode iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.

Srećom, jesen nudi i mnoge sezonske plodove kao pomoć u jačanju imuniteta.
O ‘hrani bogova’, namirnicama koje obiluju vitaminima, mineralima, vlaknima, antioksidansima te imaju blagotvorno djelovanje na organizam, piše magistrica nutricionizma Ivana Šimić, stručna suradnica u Adhara centru.

Kesten
Iako pripada skupini orašastih plodova, za razliku od oraha, badem ili lješnjaka, odlikuje se nižim udjelom masti i visokim udjelom škroba. Značajni udio folne kiseline čini ga super namirnicom u trudnoći. Vitamin C i željezo pomažu da lakše prebrodimo dolazak hladnijih dana snažnog imuniteta, bez umora i iscrpljenosti.

Mandarina
Miris mandarine naziva se u mirisom dječje radosti i bezbrižnosti. Tijekom jeseni i zime značajno doprinose očuvanju zdravlja zbog velikog udjela vitamina C, te betakarotena. U trudnoći ih je dobro konzumirati jer su izvor folne kiseline, a sadrže i kalij potreban za reguliranje krvnog tlaka, te kalcij koji sudjeluje u izgradnji i održavanje čvrstoće kostiju i zuba. Topljiva prehrambena vlakna nalaze se u membrani svake kriške i pomažu izlučivanju štetnih tvari iz organizma, ali su i hrana za dobre bakterije u našim crijevima.

Bundeva i sjemenke bundeve
Sjemenke bundeve sadrže veliku količinu cinka koji smanjuje mogućnost komplikacija tijekom trudnoće. Cink također ima važnu ulogu u djetetovu rastu i razvoju te pomaže u prevenciji, a njegov manjak je povezan s povećanim rizikom od infekcija, posebice proljeva i upale pluća. Osim cinka sjemenke bundeve sadrže i višestruko nezasićene masne kiseline poput omega 3 masnih kiselina koje su tijelu neophodne za održavanje zdravlja srca i krvnih žila te djeluju protuupalno.
Bundeva zasluženo nosi naziv kraljicom jeseni. Antioksidansi, vitamin C, E te karoteni jačaju imunitet i štite ga od infekcija te doprinose zdravlju cijelog organizma.
Bogata je prehrambenim vlaknima, koji sprječavaju zatvor i pomažu održavanju dobre probave. Zbog lake probavljivosti pogodna je za sve dobne skupine, a trudnicama će biti posebno od pomoći jer može spriječiti sprječava grčeve u abdomenu, a pomoći će kod zadržavanja vode i upale mokraćnog mjehura.

Jabuke
Jabuke odlikuje bogatstvo prehrambenih vlakana. Osim vitamina C za očuvanje zdravlja odgovorni su i flavonoidi, fitonutrijenti koji pokazuju snažnu antioksidativni učinak. Djeca, čije su majke u trudnoći jela jabuke imaju manji rizik od pojave astme i problema s disanjem. Barem dvije jabuke tjedno značajno utječu na zdravlje pluća, smanjujući rizik astmatičnog napada zahvaljujući protuupalnim flavonoidima. Kombinacija topljivih i ne topljivih vlakana pomažu kod reguliranja probave, posebno zatvora. Pektin, koji pripada topljivim vlaknima pomaže u očuvanju zdravlja krvnih žila ali koristiti se i kod proljeva jer steže meku stolicu. Birajte ekološke jabuke i jedite ih s korom.

Crno grožđe
Grožđe se nekada zvalo i hranom bogova. Grožđe je spoj bogatstva hranjivih tvari i odličnog okusa. Crno grožđe poboljšava rad cjelokupnog metabolizma, a njegovom konzumacijom otklonit ćemo probavne smetnje. Dragocjeni flavonoidi smanjuju rizik od bolesti srca, vitamin C čuva imunitet dok kalij pomaže održati normalne vrijednosti krvnog tlaka.

Cikla
Cikla se tradicionalno koristi kod liječenja slabokrvnosti djece i odraslih. Betacijanin je pigment, koji daje cikli njezinu crvenu boju i povećava sposobnost hemoglobina da prenosi kisik do stanica. Cikla se posebice preporučuje trudnicama zbog visokog sadržaja folne kiseline. Poboljšava cirkulaciju krvi i pomaže u snižavanju krvnog tlaka. Sok od cikle stimulira rad jetre i žuči i sprečava zatvor.
Nemojte baciti lišće cikle jer je to vrlo hranjivo povrće. Odličan je izvor vitamina C i E, te luteina i zeaksantina, fitonutrijenata koji djeluju blagotvorno na zdravlje očiju.

Nar
Cijenjen kao simbol zdravlja, plodnosti i vječnog života. Konzumiranje nara je preporučljivo je za trudnice jer utječe na uravnoteženje krvnog tlaka, pomaže kod preeklampsije, sprečava krvarenje desni i čuva zdravu kožu. Njegova glavna snaga je u jakom antioksidativnom djelovanju vitamina C, koji ima snažno protuupalno, antibakterijsko i antivirusno svojstvo. Cijela zrnca se daju djeci nakon 3 godine, dok manjima možemo ponuditi sok ili kašicu.

Podijeli objavu